VMBDALI eerste ervaring & wishlist

Ik heb sinds een aantal weken een VMBDALI module steken, en wou graag mijn eerste ervaringen delen. Ik wil er wel meteen bij vermelden dat mijn setup waarschijnlijk niet erg “standaard” is: mijn doel is om alle lichten zowel via Velbus drukknoppen te kunnen bedienen, maar ook via een zelf-geschreven web-interface dat Velbus-commando’s op de bus stuurt, en naar antwoorden luistert.

Hieronder wat ik heb geleerd, en wat mijn wensen zijn:

  • Als je graag je DALI-toestellen in een bepaalde volgorde wil, moet je heel goed nadenken hoe je ze koppelt en scant. Het moet van de eerste keer juist zijn.

    De VMBDALI heeft twee adreseer-mogelijkheden: “nieuwe installatie”, en “uitbreiding”. Die eerste werkt zoals je verwacht: hij reset alle DALI-toestellen, en geeft ze elk een uniek (kort) adres. De uitbreiding probeert de huidige modules op hetzelfde (kort) adres te houden, en kent nieuwe toestellen nieuwe (korte) adressen toe. Dat werkt echter alleen als de nieuwe toestellen GEEN (kort) DALI-adres hebben. Indien je een “nieuwe” DALI-voeding toevoegt, en die heeft uit een vorig leven al DALI-adres 1, dan loopt het hopeloos mis.

    wish list: betere handling van de “uitbreiding” modus, door bijvoorbeeld de lange DALI-adressen mee op te slaan in de VelbusLink file, en die te gebruiken om de bestaande toestellen te detecteren.

    wish list: voeg een optie toe om de (korte) DALI-adressen te wijzigen

  • De VMBDALI-module verwacht dat altijd alle DALI-toestellen er zijn. Als je een “Dali device settings request” (0xE7) stuurt voor een toestel dat op dat moment niet aan staat, krijg je uiteraard geen antwoord. Maar: de VMBDALI-module schakelt dan ook naar DALI-configuration-mode (0xee 01 … … … … … 07), en vertelt dat dat DALI-adres niet (meer) bestaat. En vermits hij in config-mode staat, negeert hij alle volgende commando’s. Enkel een module reset lost dit op, maar dan valt de DALI-bus even weg, waardoor ALLE DALI-toestellen naar hun System Failure Level (100% aan in mijn geval) springen.

    wish list: als een DALI-toestel niet reageert, blijven in normale modus werken

  • Ik zou graag hebben dat een DALI-dimmer zou zich min of meer gedraagt als een Velbus dimmer (bvb een VMB4DC). Dat klopt gedeeltelijk:

    • Je kan drukknoppen instellen om “Dim at long press, toggle at short press” te doen, en dat werkt
    • Je kan een Set Dim Value (0x07) commando sturen, en dat werkt (weliswaar zonder de dim-speed parameter, maar goed).

    Maar er zijn ook verschillen:

    • een VMB4DC stuurt een Dimmercontroller Status (0xb8), met zijn huidige dim-waarde in, als hij veranderd van dim-stand. Dat gebeurt na een “Set Dim Value” (0x07), maar ook bij het gebruik van een knop om te toggelen of te dimmen
    • de VMBDALI stuurt helemaal niets. Geen antwoord als je een Set Dim Value (0x07) stuurt, geen status-update als hij met een knop wordt hoger/lager gedimd. Dat betekent dat mijn web-interface geen idee heeft op welke dim-stand een lamp staat door passief te luisteren.
      Ik kan natuurlijk wel pollen naar de huidige dim-stand, maar dan bots ik tegen het probleem hierboven: als ik een DALI-toestel poll dat toevallig niet aan staat, hangt de VMBDALI. Ook kan ik alleen ALLE DALI-settings opvragen, waardoor er 25 berichten door de bus moeten per DALI-toestel, waar ik er maar 1 per toestel van nodig heb.

    wish list: status reporting van dim-commando’s. Dat mag de gecachte versie zijn die de VMBDALI zelf berekent

  • de VMBDALI simuleert drukknoppen voor elk DALI-toestel (zoals de meeste uitgangsmodules doen, trouwens, via een Push Button Status 0x00 commando). Dat betekent dat je het aanschakelen van een DALI-toestel kan gebruiken om een andere actie aan te koppelen. Alleen: dat gaat dus niet

    wish list: VMBDALI toestellen ook toelaten als Initiator voor andere modules

  • Omdat ik sluimerverbruik zo veel mogelijk wil beperken, zet ik dimmers vaak ook achter een Relay, waardoor de lampen echt helemaal uit gaan, en de voeding ook geen sluimerverbruik meer heeft. Echt veel is dat niet, maar 10 voedingen aan ~0.5W per voeding kost me toch ~€15/jaar om helemaal niets nuttig te doen. Voor de VMB4DC is dit volledig gedocumenteerd.

    wish list: zorg dat dit ook werkt voor een DALI-toestel achter een VMBDALI. Dit omvat een aantal punten die hierboven reeds zijn aangehaald: DALI als initiator, betere handling als een toestel niet reageert. Eventueel wat delay tussen relay & DALI-dim-commando

  • DALI (1200bit/s) is een veel trager protocol dan Velbus (16.6kbit/s). De berichten zijn ook wel korter (typisch 16bit/commando), maar het eindresultaat is dat Velbus sneller blijft (2.4ms voor een Set Dim Value; 14ms voor het overeenkomstige DALI-dim-commando). Als ik 10 lampen wil uit-dimmen door 10 Set Dim Value commando’s na elkaar te sturen, is de buffer van de VMBDALI blijkbaar te klein, en gaan er berichten verloren.

    wish list: zicht krijgen op de grootte van die buffer: hoeveel commando’s kan je sturen. Eventueel feedback als hij (bijna) vol zit.

Voor de volledigheid: ik gebruik VelbusLink 10.5.4 met VMBDALI firmware 2123.

2 Likes

Dank u.

Ik begrijp nu veel meer over Dali.

Bedankt voor de uitvoerige en zeer nuttige feedback. We bekijken dit in detail.
Het puntje " VMBDALI toestellen ook toelaten als Initiator voor andere modules" zat al in onze track en zal in 1 van de volgende VelbusLink versies gereleased worden.

Als ik mijn vorige post herlees, vind ik het zelf meer geklaag-en-gezaag als de module verdient, even proberen te compenseren met wat lof:

  • De VMBDALI heeft een ingebouwde DALI-voeding die je kan aan/uit zetten. DALI heeft nogal speciale eisen voor zijn voeding (moet kortsluitveilig zijn, en de stroom beperken tot 250mA), dus je kan niet zomaar om het even wat gebruiken. Hou wel rekening dat de DALI-stroomvoorziening uit de Velbus wordt gehaald, dus voorzie voldoende aanvoer (Velbus voeding voldoende, en geen te dunne draden gebruiken)

  • De VMBDALI is er compact: 2 modules breed. De DALI-voeding van Niko (67-710) is al 4 modules breed, en dat is enkel de voeding, niet de “DALI-master”.

  • De VMBDALI werkt zoals je zou verwachten van een Velbus module: ronduit prima. Ik ben altijd wat terughoudend voor Internet-of-things spullen naar betrouwbaarheid toe, maar Velbus werkt gewoon altijd. (zolang je binnen de grenzen blijft die ik in mijn eerste post aanhaald)

  • De setup van de DALI-kant is mooi geïntegreerd in de VelbusLink software: je kan zien welk type DALI-toestel gedetecteerd werd (LED, TL, RGB, …), en er is een “test” knop om te identificeren welke lamp het is. Wat er dan gebeurt is afhankelijk van de DALI-kant, maar typisch gaat de lamp aan/uit schakelen. Je kan dan de toestellen een naam geven, zodat je ze in de VelbusLink software handig kan identificeren.

  • Voor elk DALI-toestel kan je ook de huidige DALI-instellingen zien en aanpassen: dim-niveau als de spanning aan gaat; als de DALI-bus wegvalt, minimum & maximum niveau, alsook de scene-instellingen (zie hieronder). Er is ook een knop om de lamp in in de gekozen toestand te zetten, zodat je kan zien hoeveel 42% nu precies is. Het is (momenteel) echter enkel mogelijk om via deze instellingen-menu de DALI-dingen te bedienen, niet via de normale “Operate”-knop.

    wish list: laat een paar basis-acties toe via de Operate-knop is het context-menu

  • Oh, en DALI specificeert dat de percentages logaritmisch moeten zijn, waardoor je dus wel verschil ziet tussen 80% en 90%, en geen te grote stappen neemt tussen 2% en 3%. (de VMB4DC kan trouwens ook logaritmisch instellen, als je toestel dat er achter hangt het niet voor jou doet)

  • Je kan DALI-toestellen ook in groepen steken. Dat helpt tegen de trage DALI-bus: 10 toestellen één voor één inschakelen duurt al snel een halve seconde, maar door groepen te gebruiken schakelen ze gelijktijdig in/uit. En de groepen weerhouden je niet om de lampen alsnog individueel te bedienen ook.

    • Er lijkt wel nog een bug in de VelbusLink voor het toewijzen van toestellen aan de groepen. De VMBDALI zelf doet het wel goed als ik rechtstreeks de groep assignment doe (Write Dali Device Settings, setting 21), maar de VelbusLink toont de verkeerde lampen in de verkeerde groepen.

      wish list: bugfix hiervoor

  • gelijkaardig aan groepen zijn “scenes”, waar je lampen, groepen, of alles (broadcast) in een vooraf gedefinieerde stand kan zetten (aan, uit, gedimd, …). Ook dat helpt om een reeks lampen in een bepaalde stand te krijgen zonder ze één voor één te moeten sturen over de “trage” DALI-bus. Functioneel is het gelijkaardig aan de “Set Atmospheric dimvalue”-actie.

3 Likes

Bedankt Niobos.
Ik werk zelf met Velbus - Openhab - Rpi met ATX Dali Hat.
De VMBDALI was nog niet uit. Ik was van plan om deze nu te bestellen, maar de bugs die jij aanhaalt zijn misschien wel een reden om nog wat te wachten.
Ik zit met ongeveer een 50-tal DALI toestellen. Zou ik de adressering kunnen overnemen, of moet dit allemaal opnieuw ingesteld worden?
Ook de dimwaardes zou ik graag in Openhab kunnen terug vinden. Maar als je zegt dat de module deze nu (nog) niet meldt, dan zijn we er niet veel mee. Trouwens, waarschijnlijk is die VMBDALI nog niet ondersteund in Openhab. Misschien moet ik dat zelf implementeren, maar op dit moment heb ik niet veel tijd daarvoor.

Op basis van mijn ervaring denk ik niet dat je de bestaande DALI-adressering kan overnemen. Ik vermoed dat je die dus opnieuw gaat moeten doen.

De dimwaardes zelf zijn wel uit te lezen, maar niet op de manier dat ik graag zou willen: je moet zelf expliciet de DALI-settings opvragen, maar wordt niet op de hoogte gebracht als de dim-waarde verandert door bijvoorbeeld een Velbus-knop te gebruiken.

1 Like

Dag @niobos

Sinds vandaag is VelbusLink 10.6.2 uit waar je DALI devices en groups kan gebruiken als oorzaak, tezamen met nog enkele bugfixes.

Wauw @VEL448, jullie hebben niet stil gezeten tijdens de vakantieperiode!

1 Like