VMBELO 20 hoe pagina's maken?

Ik heb de VMBELO 20 en de VMBGP4 Ik heb de Signum 2 en op de Home Assistant van de Signum 2 Philips HUE geïnstalleerd.
Normaal kan je in Velbus de Feedback led monitoren aan een functie maar die devices zitten nu op de Home Assistant van de Signum. Hoe kan je nu die leds (zie foto) zo instellen dat op het moment dat je een lamp aan doet (lamp via Hue) het ledje gaat branden, en zodra je dus de lamp uit doet de led uitgaat? De lampen zelf werken al wel,

En dan het tweede scherm, de Oled, die zou meerdere pagina’s kunnen maken, ook hier werken via een automatisering de lampen wel, maar overal blijven nu alleen de namen ch1 ch2 ch3 ch4 op het scherm staan zie foto, hoe krijg ik daar de namen van de lampen op, en hoe kan ik eventueel hier menuus op maken zoals ook op de youtubes van Velbus te zien zijn.

Je kan de antwoorden in onze installatiegids terugvinden:

1 Like

Om de feedback lichtjes aan te sturen vanuit Home Assistant kan je de feedback entity activeren en deze aansturen vanuit je automatisatie.

1 Like

Die had ik inderdaad al geactiveerd voor de eerste 4 knoppen op de schermen, maar kennelijk werkt dat alleen voor alles in het Velleman gebeuren, dus bijvoorbeeld als je Velleman 4 relais hebt dan gaan de leds aan en uit bij het in en uitschakelen. Helaas voor apparaten in Home Assistant (dus in de Signum 2) werkt dat niet. Ik heb in Home Assistant devices zoals drukknop 1 2 3 4 en zelfs drukknop 1 2 3 4 lang ingedrukt maar ik heb geen devices gezien met status van de Feedback leds

in HA heb je op je module “hidden” channels - daar zitten de virtual LED’s in … je kunt deze via een automation koppelen aan de feedback…

dus zet deze disabled entiteiten op Enabled… wacht even 5 seconden… dan naar Automation… en een “if light == on then LED On” functie maken

ik heb twee acties in 1 gemaakt met ID"s (verkorte excerpt)

2 Likes

Oei, die moet ik eens bestuderen, ik bleef namelijk hangen bij schakelaar feedback en dan moet ik een keuze geven on off snel etc, Maar die feedback kan niet toggelen, wat ik met mijn lamp (bob1) heb gedaan (dat staat boven dit stuk)

Ik ben hier van uitgegaan: led feedback zie rechtsboven en dat lukt dus niet, ik mis nog een stap om het ledje weer uit te doen, zoals het nu dus is gaat hij de eerste keer aan maar na weer indrukken niet meer uit, die stap mis ik nog

je kunt of twee verschillende acties maken… AAN en 1 voor UIT…

maar je kunt ook 1 actie maken met ID’s … en dan:

als BOB gaat AAN (ID: AAN)
als BOB gaat UIT (ID: UIT)

(ID kun je toevoegen als je op … drukt achter BOB1 is ingeschakeld)
bij de acties heb je dan een IF statement… .

IF ID=AAN schakel feedback AAN
if ID=UIT schakel feedback UIT

zo heb ik het gemaakt…

want het systeem werkt alleen met acties… dus “gaat aan” of “gaat uit”… … niet “hij is aan of uit”

je moet je acties dus een klein beetje wijzigen…

1 Like

Ik kom tot aan het aanzetten van zowel de lamp (Bob1) maar als ik dan probeer om ook Schakelaar 1 led feedback keuze ( de led op vmbgp4 )te selecteren dan krijg ik die weer niet.

Zodra ik bij Doe dan ben, dan kan ik niet kiezen voor led feedback, die staat daar bij apparaat er niet bij
En wat nog erger is, ik sla het stuk op onder een automatiseringsnaam maar kennelijk omdat dat laatste stuk (led feedback… ) er niet in staat wordt die automatisering niet opgeslagen! en helaas zijn de schermen te groot om even een printscreen te maken. Moet ik steeds weer van nul af beginnen.

Werkt inmiddels, ik had niet in de gaten dat die led feedback een functie is van de schakelaar en ik moest dus op een gegeven moment niet! kiezen voor Led feedback maar voor de schakelaar zelf en dan vervolgens de functie led feedback

Helaas wil ik deze handelingen herhalen door dus de automatisering voor lamp1 (Bob1) door te zetten naar Bob2 Bob3 en Bob4 dupliceren en aanpassen werkt niet, ga ik helemaal opnieuw aanmaken dan werkt de automatisering wel maar druk ik op de knop 2 3 of 4 dan gebeurd er niets.

Zie hier zowel Bob1 Aan/Uit en Bob2 Aan/Uit eerst gedupliceerd en dan probeer ik dus de opties aan te passen, hoe kan ik bij dezelfde optie van 1 in het tweede geval maar 2 keuzes (de verkeerde) hebben? Ingedrukt aangezet en in de tweede alleen maar ingedrukt

Signum is niet goed, RESET gedaan, eerst een backup gemaakt, 21MB er zit alleen! verlichting in.
Reset gedaan, daarna dus op de Billie Gates computer opnieuw geinstalleerd, Ook in de browser wil het dus niet goed werken met de MAC. Nieuwe software erop maar daarna wil het systeem ook niet de backup terughalen, is te Groot! Moet ik dus al die automatiseringen weer opnieuw inzetten? dat duurt dagen. En dan na de eerste de 2e automatisering! EXACT hetzelfde! maar met andere devices werkt niet!

Na volledige reset krijg ik alles nu wel, maar ik moet een windows machine gebruiken, want een aantal dingen gaat op de browser op de Mac niet goed. Ik heb een NUC omgezet naar Windows want de laptop die ik hier had mist wat toetsen. Ik krijg alleen nog de foutmelding dat Sq lite ge update moet worden (en dat gaat niet via HA) En in hoeverre dit belangrijk is? Ik ga er van uit dat dit de database is waar al mijn gegevens in opgeslagen zijn.