Vmbpir

Ik heb enkele vragen betreffende de bewegingsmelders van Velbus :

• krijgen deze melders automatisch een adres op de bus toegewezen ? Bij de rest van onze interfaces moeten we zelf een adres instellen.

• specifiek voor de VMBPIRM : naast de aansluiting van de mini bewegingsmelder op de bus dient het oog zelf ook aangesloten te worden op het printje. Voor deze aansluiting staan er wel geen kleuren vermeld in de installatiehandleiding. welk draadje/kleur (4) moet op welke connector (4) aangesloten worden ?

Ook de bewegingsmelders moeten een geldig adres krijgen, net als andere modules.

Rechtsboven op de VMBPIRM installatiehandleiding staat aangeduid welke draadjes waar moeten aangesloten worden.
De kant met de kleurtjes is voor het oogje, de zwart-wit kant is voor de bus. Waarschijnlijk heb je de twee kanten omgekeerd?

Op het printplaatje van deze bewegingsmelder zie ik geen schroefjes (2x van 0 tot F) om manueel het adres in te stellen zoals op de andere I/F dus ik veronderstel dat deze automatisch een adres op de bus zullen toegewezen krijgen.

Op de documentatie zie ik geen kleuren afgedrukt alleen grijswaarden (zwart/wit). Ik zie dus wel dat er een verschil is maar geen expliciete kleuren.
Kan je me bevestigen dat de volgende interpretatie correct is :
Zwart -
Geel M
Rood +
Wit L

De bewegingsmelders hebben inderdaad elektronische adressering (via Velbuslink).

[quote]Op de documentatie zie ik geen kleuren afgedrukt alleen grijswaarden (zwart/wit). Ik zie dus wel dat er een verschil is maar geen expliciete kleuren.
Kan je me bevestigen dat de volgende interpretatie correct is :
Zwart -
Geel M
Rood +
Wit L[/quote]

Neen, klopt niet. De sensor wordt aan de kant van de connector met de kleuren aangesloten. De kabeltjes komende van de sensor hebben allemaal een kleur, die overeenkomt met de kleuren op de connector. Dus zwart (komende van de sensor) op zwart (op de connector), rood op rood, enz.
De connector zonder kleuren is voor de buskabel (- en + DC voeding, en H en L). Welke kleuren je gebruikt op je buskabel hangt volledig van jezelf en het soort kabel af.