Vmbpirc detecteert steeds later de beweging

Beste, ik heb een vmbpirc aan het plafond hangen in de traphal. In het begin ging het licht reeds aan van het moment iemand een stap op de trap beneden zette. Nu, reeds enige maanden later gaat het licht pas aan als iemand al volledig boven is. Deze “overgang” gaat zeer traag, dus je merkt het pas na enige tijd… (logisch hé). Wat zou dit kunnen zijn, of hoe kan ik dit resetten? Thx, roeland

Is het mogelijk om je .vlp eens door te sturen om daar al eens in te kijken? (Eventueel in PM als je die liever niet publiek maakt).
Is het mogelijk dat stof of vuil op de lens er iets mee te maken kunnen hebben?
Heb je verder nog eventueel vertraagde reacties in je installatie (bv. feedback lichtjes die pas later aanspringen)?
Heb je iets veranderd in je installtie? Configuratie/firmware updates/… in Velbuslink; modules bij, verwijderd, werken, …?

Beste,
dank voor jullie snelle feedback.

Stof of vuil denk ik niet, maar zal het controleren.
Ik heb nog een sensor in het toilet staan maar die gaat vrijwel instant aan als je binnenkomt. (Is een relais ipv dimmer).

Volgens mij is dit het enige met zo’n progressieve vertraging. En het kan zijn dat er iets gewijzigd is ondertussen. Gezien dit geruime tijd bezig is en niet direct opvalt weet ik niet of dit is begonnen na een bepaalde wijziging…
Ik zal je asap de file doorsturen. Kan dat via pm in dit forum, of per mail?

Alvast bedankt!

Roeland

Stuur de .vlp maar via PM hier ajb.

Ik heb eenzelfde verschijnsel met deze pir sensor. Hangt in onze berging en nu moet je al zwaaien naar de sensor om licht aan te krijgen terwijl initieel het licht al aanging voor je binnenstapte.
Er is sindsdien niets gewijzigd aan de programmatie, sensor als enkele keren afgekuist zonder verbetering.
Gebeurd zoals hierboven aangehaald heel langzaam die achteruitgang.

Sorry voor de vraag. Hoe stuur je een pm? Ik vind nergens een actieknop…

Klikken op de naam of icoon van de persoon, en op de profielpagina heb je dan rechtsboven “message”.

I’m terribly sorry… Maar ik heb deze knop niet.

Kan je eens zien of je nu de “private message” knop ziet op mijn profielpagina? Misschien was het omdat je een nieuwe gebruiker bent hier, ik heb je gebruikersniveau aangepast.

Bert, kan je eens proberen om de laatste Velbuslink te downloaden en daarmee een firmware upgrade van de module in kwestie te doen ajb?

In orde, dankje. Heb een pm gestuurd met de file.

Grtjs,
Roeland

Bert, ik wou je ook vragen hoe het temperatuurverloop in deze ruimte is. PIR-technologie werkt op temperatuurverschil en dit kan hier een invloed op hebben. Is dit een ruimte die bv. in de winter koud is, en in de zomer (heel) warm?

Ik heb net de firmware upgrade uitgevoerd. Nu enkele dagen testen.
Temperatuur zou een factor kunnen zijn aangezien wasmachine en droogkast in berging staan, alhoewel de deur meestal open staat.
Er zit toevallig geen temperatuur sensor in de PIR die je kan uitlezen ?

PS : Bij firmware update staat er een aanbevolen update voor VMBGPOD OLED paneel. Is het dan inderdaad nodig om deze te doen ? Alles werkt goed, maar eventuele nieuwe opties ? Is nu versie 1521.

OK, benieuwd wat de resultaten zijn.

Neen, in de VMBPIRC zit geen geïntegreerde temperatuursensor.

Die firmware update lost voornamelijk een bug op waarbij de tijd verkeerd komt te staan. Indien je deze module niet gebruikt voor programmastappen, is de firmware update niet noodzakelijk.

Ondertussen een 2 weken verder en tot nu werkt de PIR zoals verwacht. Update schijnt dus zijn werk gedaan te hebben :slight_smile:

Da’s goed nieuws, bedankt om het te melden :slight_smile:

Ik kan Velbus team gelijk geven ivm de temperatuur. We hebben een uitzonderlijk warme zomer gehad. Bij mij heeft de PIR zelfs een tijdje helemaal niet gewerkt.

De PIR werkt met infrarood. Probeer je voor te stellen dat de PIR een infrarood camera is. Als alles buiten kouder is dan je lichaam, dan ziet de PIR het contrast tussen jou en de omgeving. Als je door het gezichtsveld van de PIR loopt zal het de beweging kunnen detecteren.

Probeer je nu voor te stellen dat alles buiten ook op jou lichaamstemperatuur staat. Zoals deze zomer. Dan ziet de PIR niks, alles lijkt hetzelfde. Je mag dan bewegen als een gek, de PIR ziet niks.Infrarood is niet altijd beter dan zichtbaar licht… alleen als je het hoofd koel houdt en ermee zwaait zal het misschien werken :joy:

Voorbij dat punt gaat het wel werken, hoe groter het temperatuurverschil, hoe gevoeliger de PIR zal zijn. In Saoedi Arabië zal ie misschien ook werken, omdat jij kouder bent dan de omgeving en er is dus ook contrast. Als de elektronica het nog niet begaf, natuurlijk.