VMBPIRO lichtafhankelijke beweging blijft overdag branden

Beste

Ik heb twee VMBPIRO sensoren. Wanneer het 's avonds donker wordt springen de tuinspots aan zoals gevraagd via de schemer instellingen.

Wanneer ik nu de lamp aan de voordeur instel (herstartbare timer 10min.) via de lichtafhankelijke beweging springt deze ook aan overdag hoewel ze enkel 's avonds bij beweging moet aangaan. Ik heb de waarde voor activatie ingesteld op hoger dan 750 en nog hoger, maar steeds blijft het licht ook overdag aanspringen. Wat ontgaat me aub?

Hartelijk dank
Steven

Best eens beginnen met een full write te doen naar de module (Sync -> schrijven -> “enkel wijzigingen” uit zetten). Indien er een firmare update voor beschikbaar is, deze uitvoeren (menu Tools). Zorg dat je hiervoor de laatste versie van VelbusLink gebruikt. Eventueel ook eens, voor de zekerheid, de module herstarten (VelbusLink in geavanceerde modus zetten via de knop in menu Tools bovenaan, dan rechter muisknop op de module -> Geavanceerd).
Indien dit geen oplossing biedt, kan je eens je volledige installatie inlezen (Sync -> Lezen), het project opslaan en het bestand hier posten ajb? (Hier of in DM)?

Beste

Hartelijk dank voor uw reactie. Ik heb een volledige firmware update van de gehele installatie uitgevoerd en ook een full write zoals u aangaf. Ook op beide modules (pir) een herstart uitgevoerd in de geavanceerde modus. Na enkele testen van de afgelopen dagen is dit voor 1 sensor opgelost. Bij de andere blijft het probleem zich voordoen. Wanneer ik de betreffende module opnieuw herstart blijft dit even in orde, maar vervalt hij even later terug in het oude patroon? Ik dacht toch dat ik voor beide pirsensoren alle instellingen hetzelfde had ingesteld?
Ik heb geprobeerd een kopie via de upload hieraan toe te voegen.
Hartelijk dank alvast.
thuis.vlp (230.7 KB)

Wanneer je als actie “herstartbare timer” gebruikt, zet je de instelling “blijft actief gedurende” beter op 1s ipv “Moment (volgen)”. Dan ben je ook zeker dat het kanaal uitvalt na 1s, anders kan het een (hele) tijd ingedrukt blijven en dan triggert het misschien niet correct meer. Kan je dat eens proberen en zien of dit hier invloed op heeft?

Ik zie ook dat je een paar “geforceerd aan” acties gebruikt, naar uitgangen waar geen actie “geforceerd aan opheffen” op zit (bv. adr.19 CH4 “zijdeur bu zij”). Als je geforceerd aan zet, zal een gewone “uit” niets doen. Ik vermoed dat hier het eigenlijke probleem mee te maken heeft?

Wederom hartelijk dank, voorlopig lijkt het te werken met de voorgestelde aanpassingen. Even afwachten…
Misschien mag ik nog een vraag koppelen? Wanneer ik de garage poorten laat open of sluiten via de drukschakelaar zijn deze gekoppeld aan bepaalde buitenverlichting. Momenteel springt deze telkens aan wanneer we de knop indrukken. Kan dit ook geprogrammeerd worden dat ze enkel aanspringen wanneer het donker is? waar moet ik deze handeling tussen zetten en hoe juist instellen aub?
{Drukken schakelaar garage (27) -> relais (51) -> verlichting poorten (41)}

De gemakkelijkste manier is om de relais van de buitenverlichting geforceerd uit te zetten zolang het klaar is buiten. Dus van kanaal “Uitgang licht” naar relais een actie “807. Geforceerd uit zolang oorzaak gesloten is”. In de instellingen van de PIR moet “blijft actief gedurende” dan wel op “Moment (volgen)” staan.

Je kan ook bij de schemerkanalen de instelling “blijft actief gedurende” op 1s zetten, en dan met twee acties werken. Van “Licht” een actie “806. Geforceerd uit”, en van donker een actie “809. Geforceerd uit opheffen”.

Wederom hartelijk dank, het lijkt allemaal te werken …
:+1: