wij zijn aan het verbouwen en gaan gebruik maken van het Velbus systeem voor voornamelijk onze verlichting.
Nu gezien we alles zelf doen, komen er altijd stukjes klaar op aparte tijdstippen, maar de verlichting is nu nog maar op zijn basisbeginselen.
Wat we momenteel hebben is: de voeding, 1 relais module, 1 VMBPIROB.
De VMBPIROB heeft momenteel 2 functies:
lichtspots op oprit aandoen bij beweging
verlichting aan de poort (tegen de straat) aanschakelen van zodra het donker wordt en uitschakelen van zodra het klaar wordt
Dit is heel basic en werkt ook zoals het moet, maar en daar komt het:
sinds kort wordt hier 's nachts in de gemeente de straatverlichting uitgeschakeld tussen middernacht en 5u. Bijgevolg zijn wij het enige huis in de straat met verlichting en vlak bij een café gelegen hebben we in het weekend hang jongeren die aan onze poort komen staan omdat er net daar licht is. Dus wij wouden deze instellingen aanpassen naar:
licht aan als het donker wordt, uitschakelen om middernacht, opnieuw inschakelen om 5u en uitgaan als het klaar wordt.
Maar dat lukt me dus niet.
Ik had geprobeerd om een programma stap te maken dat de output donker vergrendelt om middernacht en terug ontgrendelt om 5u, maar de output donker lijkt niet te willen vergrendelen (en als ik ze manueel vergrendeld zet, ontgrendelt ze om het gewenste uur ook niet). Zet ik de output donker op vergrendelt, dan schakelt deze ook het relais niet uit.
Hey Lennerd.
Ik heb even heel kort de eigenschappen van de VMBPIROB bekeken. Ik lees dat er daar een klok in zit om tijdsafhankelijk te werken. Zou je dan de uitgang geforceerd kunnen uitschakelen iets voor middernacht en terug aan iets na 05.00?
Zelf gebruik ik een standaard pir die in serie staat met VMB4RYNO doordat ik een VMB4PD heb kan ik de klok hiervan gebruiken.
Hopelijk ben je hier iets mee.
Ik heb dit hier getest met een vmbpirm, en dit werkt perfect.
Mijn acties:
output donker --> relaisuitgang: moment (volgen): dit doet het relais aantrekken wanneer het donker wordt (zelf gekozen waarde) en terug los wanneer het terug licht wordt
vergrendel output donker om (in uw geval) middernacht en ontgrendel om (in uw geval) 5u
Hebt u de klok al eens gesynchroniseerd? (knop linksboven in Velbuslink)
@DDVR, ik heb nog nergens de optie van het tijdsgestuurd werken gezien, dat zal misschien enkel aangestuurd kunnen worden door een schakelaar of andere module met klok?
@Velbus419, ik had zo ook al getest, wel stond in de schemerinstelling de reactie tijd op 1 minuut (om te vermijden dat licht op de oprit bvb de sensor zou doen denken dat de zon opkomt. Als hij dan voelt dat het donker is blijft de sensor output donker status ingedrukt houden. Klok heb ik gesynchroniseerd - had ik gecontroleerd door de sensor niets te laten schakelen maar enkel vergrendelen en ontgrendelen.
De reactietijd mag op 1 minuut staan, dat maakt niet uit. De actie naar uw relaisuitgang moet wel “moment (volgen)” zijn.
Werkt u met de laatste versie van Velbuslink die op de site te downloaden is? (9.80.0.9)
Eventueel kan u eens een firmware upgrade van de module doen, terugzetten naar fabrieksinstellingen, …
Indien gewenst kan u het configuratiebestand eens uploaden, zodat ik het even kan bekijken.
@Velbus419, sorry voor late reactie.
Ik gebruik inderdaad versie 9.80.0.9 (en de firmware build van de sensor is 1626) .
Ik heb gisteren nog eens geprobeerd, maar ons leek het licht gewoon te blijven branden. Test ik het ‘overdag’ (dus met output licht ipv donker) dan doet hij wel wat moet.
Dag Lennerd.
De actie “activeer of deactiveer programma 1” moet weggelaten worden…
Uw module staat in programma 1. Dat programma is dus actief. Als output donker detecteert dat het donker is, wordt dat programma gedeactiveerd, waardoor de stappen om middernacht en 5 uur niet meer uitgevoerd worden. De dag erna zal het wanneer het donker wordt het programma weer geactiveerd worden, en zal het opnieuw werken. De dag erna zal het terug niet werken, enz…
Aangezien dit elke dag moet uitgevoerd worden, en er maar 1 programma in zit, is er geen nood om dit programma te gaan activeren of deactiveren.
@Velbus419 ik heb afgelopen weekend de aanpassing gedaan - actie “activeer of deactiveer programma” verwijderd - en het werkt inderdaad. Ik heb er misschien in de zoektocht naar het “programmeren” van de modules over gezien, maar ik meen gelezen te hebben dat je een programma altijd een actie om te activeren moest geven, maar blijkbaar is dat dus niet het geval? Nu in elk geval, bedankt voor de hulp!
Blij te horen dat het gelukt is!
Neen, ik zeg het, je kan voor een module één bepaald programma standaard instellen. Het activeren/deactiveren hoef je enkel te doen indien je meerdere programma’s hebt, of een programma effectief niet altijd moet lopen.
Zoals gezegd stond je programma 1 actief, en gaat die 's avonds gedeactiveerd worden, 's anderendaags geactiveerd, de dag erop gedeactiveerd, … waardoor het dus slechts elke andere dag zal werken.