VMBSIG-21: beschikbaarheid en gebruiksgemak

De VMBSIG-21 lijkt nergens op voorraad te zijn, is deze al uit?

En is een Signum gemakkelijker te programmeren en te onderhouden dan Home Assistant? Ik heb namelijk een HA in een VM draaien maar veel heb ik er nog niet mee gedaan, simpelweg omdat ik met een veeleisende job en kinderen ‘s avonds nog weinig zin heb om er mij in te verdiepen.

En heeft iemand enig idee of een Signum valt te huren/lenen voor ik tot aankoop over ga?

Ik geloof bij electric in merelbeke dat deze op stock liggen.

Ivm gebruiksgemak is dit voor alle installaties van HAS hetzelfde, je begint bij 0. Of laat de automatische dashboard ontwerper zij´ gang gaan en steekt alle entiteiten in 1 blad.

Het vergt wel een beetje tijd maar eens je het weet is het makkelijk. Simpel beginnen, youtube en AI kunnen je erg veel helpen.

Tijdens de opleiding werd destijds verteld dat je altijd via een externe stroommeter moest werken aangezien de P1 poort niet betrouwbaar genoeg was en soms glitches vertoonde met hele rare waarde. Is dit probleem dan opgelost aangezien de signum nu rechtstreeks aan de P1 kan gehangen worden of is het nog steeds aangeraden om de externe stroommeter te plaatsen icm de ingangsmodule ?

@D-Three

Deze week zijn er al enkele VMBSIG-21 toestellen voor de beta testers de deur uitgegaan, dus over enkele weken zijn die in alle groothandels ook te vinden. Tenzij de beta testers er nog een bugje uithalen natuurlijk ;-). De huidige VMBSIG-20’s (hetzelfde als de VMBSIG-21, maar dan zonder P1 poort en RS485 poort) is normaal overal te krijgen waar je Velbus kan kopen.

Een Signum draait Home Assistant, dus als je daar al ervaring mee hebt, dan ben je er zo mee aan de slag. We hebben de onboarding zo gemaakt dat het eigenlijk klik-klik-klik is om je Velbus te bedienen via Home Assistant, kijk zelf maar: https://www.youtube.com/watch?v=zwn3fFtOAhA

1 Like

@kamei10_0 Goede vraag!
Tijdens onze testen merkten we inderdaad dat de P1-poort van de digitale meter niet altijd even stabiel is. Gemiddeld treedt er zo’n drie keer per dag een korte communicatiefout op, waarbij gedurende één à twee seconden foutieve data wordt doorgestuurd. Dat is op zich geen probleem als je die gegevens gebruikt voor grafische weergave of statistische opvolging — de fouten worden meestal gewoon genegeerd door de software.

De P1-aansluiting op de VMBSIG-21 is precies daarvoor bedoeld: om op een eenvoudige manier de digitale meter uit te lezen en het verbruik zichtbaar te maken in Home Assistant. Ideaal dus om inzicht te krijgen in je verbruik en capaciteitstarief.

Maar als je een stabiele en nauwkeurige EMS-sturing wil opzetten (bijvoorbeeld om dynamisch verbruikers te schakelen op basis van injectie of verbruik), dan raden we aan om te werken met MID-gecertificeerde kWh-meters zoals de Finder FIN7M.24.8.230.0110 of FIN7M.38.8.400.0112. Deze zijn speciaal ontworpen om betrouwbare, realtime metingen te leveren via S0-pulsen die rechtstreeks binnengelezen worden in de Velbus digitale ingangsmodule VMB8IN-20.

De reden daarvoor is eenvoudig:
Velbus kiest bewust voor een bedrade en gecertificeerde (MID) oplossing die los kan staan van de digitale meter, zodat we op elk moment — vandaag, binnen vijf of zelfs tien jaar — kunnen rekenen op stabiele en compatibele data voor energiebeheer. De P1-data is niet MID-gecertificeerd en mag je daarom ook niet gebruiken voor afrekening.

Kort samengevat:

• P1-poort (VMBSIG-21) → perfect voor weergave en analyse (Home Assistant)
  • Finder MID-kWh-meters (via VMB8IN-20) → aanbevolen voor betrouwbare EMS-sturingen
1 Like