Windmeter

collega’s,
Ik heb een windmetertje met pulsuitgang .
Op welke module zou ik dit kunnen aansluiten ?
( ik heb een VMB7IN en aan VMB4AN in mijn installatie)

Mvg,
Johan

Op een van de eerste 4 ingangen van de VMB7IN

1 Like

heb ik geprobeerd, ledje flikkert op het aantal pulsen dat de windmeter geeft, maar ik kan er weinig mee doen omdat ik in de instellingen geen drempelwaarde kan instellen voor een alarm ( waardoor mijn rolluikpoort opengaat).
Ik zie ook alleen kWh , m³ en liter staan voor de metingen, geen m/s of beaufort …
Bij de VMB4AN kan ik wel m/s instellen maar als ik de windmeter aansluit krijg ik rare waardes. De pulsen komen op ongeveer 8v , moet misschien een potentiaal vrije frequentie zijn ?

@johan2

Voor wind snelheden te zien als data bij de VMB4AN, moet je bij sensoren => tabblad gegevens een configuratie bestand (*.vsc) betreffende wind speed openen. In Velbuslink zijn er verschillende soorten configuratiebestanden beschikbaar. De locatie hiervan is: C:\Program Files (x86)\Velbus\VelbusLink\Sensor configuration files.
In deze lijst kan je bijvoorbeeld het bestand: Catec 4.9200.00.00x Wind speed.vsc openen / toevoegen.

Als je de datasheet ter beschikking hebt van je windsensor (fabrikant), kan je die data fijn tunen.

Verder om hiermee een uitgang te kunnen sturen, kan je de alarmen configuren van de aangemaakte sensor. bijvoorbeeld als hieronder afgebeeld.

image

In principe zouden dan de waardes correct moeten zijn.
Daarna kan je in VelbusLink een actie leggen van VMB4AN Alarm 1 => Rolluik voor te triggeren.

Mogelijks kan je hiermee verder.

Met vriendelijke groeten,
Velbus Team