Zonnescreens

Hallo,

Mijn zonnescreens werken automatisch in combinatie met een lux meter.
De lux meter is in mijn modulekast geplaatst en triggert een ingang op de VMB7IN van zodra een bepaalde lux waarde behaald is.

Die ingang op de VMB7IN staat in verbinding met mijn VMB2BLE modules die de screens aansturen.
Er zit een vertraging in mijn luxmeter , dus ik werk zonder geprogrammeerde vertraging in mijn velbus domotica.

Dit werkt perfect: van zodra de zon te fel schijnt, gaan mijn screens naar beneden en wanneer de lux waarde onder een bepaalde waarde zakt, gaat de screen terug omhoog (met de nodige vertragingen die ik ingegeven heb in de lux meter).

Nu zou ik deze programmatie eigenlijk af en toe willen stopzetten. Het is namelijk zeer lastig als we in de zetel een dutje doen en die screen ineens automatisch naar boven gaat (wat logisch is, want het staat zo geprogrammeerd).
Ik zou dus eigenlijk een schakelaar willen programmeren, die gans dit proces stopzet. Dat ik dus gewoon een schakelaar kan aanzetten die er voor zorgt dat het automatisch aansturen van mijn screen stopzet, maar ik zou dan uiteraard wel de mogelijkheid willen hebben om het automatische proces opnieuw te activeren via diezelfde schakelaar als we dit nodig achten.

Is zoiets mogelijk? En hoe doe ik dat juist? :slight_smile:

thx!

Hi Anthony,

I can give you an answer in English if thatā€™s acceptable? :wink:

Hi MDAR,

Sure, go ahead :slight_smile:

Good morning Anthony,

Iā€™m hoping that this suggestion will quickly solve your problem.

You might have to tweak it to suit your needs.

I have assumed you have a VMB2BLE, if that is not correct you might have to hunt for a similar command.

Option 1,

Link a button (any button or batch of buttons) to the blind controller channel and choose command 66 (Inhibit / cancel inhibit)

This should hold the blind channel in whichever position it is in.

It is a toggle feature and itā€™s state should be shown on a buttonā€™s feedback led.

Option 2.

Link a button (or batch of buttons) to the input channel of your VMB7IN (this would work for any input device) and choose option 5 (Lock / Unlock)

This should stop the input channel from being activated.

I thinkā€¦ This might force an input to be released if it is active when the lock is applied. So not ideal in your situation if the Lux sensor has forced the blind down before you apply the channel lock.

Please let me know how you get on.

Best wishes,

Stuart

On a side note, this feature is available in OpenRemote and is uniformly accessed via the ā€œLockā€ and ā€œUnlockā€ commands, for input and output channels.

Except that the output channels are forced off and locked out, rather than inhibited.

Thank you, option 1 did the trick for me!

What do you mean with openremote?

is it possible to set this up for homecenter as well? how would that work?
thanks again

Hi Anthony

Iā€™m really glad that one of those options worked for you.

I havenā€™t worked with HomeCenter for a while now, so I canā€™t answer that part.

However, what youā€™ve created with the Lock option within the Velbus programming can be seen / applied from OpenRemote, if you use :-

Lock
Unlock
&
Lock_Status

commands, just as you would create a switch with the On, Off & Status commands.

Let me know if you need any more info / help.

Cheers,

Stuart

Hello,

as i said i used your first option. now I am using these option, cause of the first sunshine of the year :slight_smile:
but i noticed a problem: when i untap the botton (so when i cancel the inhibit) , the screens automatically go down.
i guess this has to do with the underlying status of my screens, but iā€™m not sure how to fix this.

do you have an idea?

ps: i donā€™t know anything about openremote, so i donā€™t understand your tips about it :slight_smile:

Inhibition temporarily ā€œlocksā€ the screen in place, but once the inhibition is cancelled, it will finish what it was doing, and/or execute any action started during inhibition.

For example, if during inhibition a ā€œdownā€ action is triggered, it will not move (because it is inhibited), but once it gets out of inhibition, it will go down.

Inhibited channels still listen to the bus. Forced channels do not listen to the bus.

But in your case the most useful type of action may be"lock channel", those work like ā€œforcing to current positionā€. Maybe try that out?

1 Like

do you mean action 50 (or 51 to toggle)?
thx again

That depends entirely on what exactly you want to achieve and the rest of your setup, I was just explaining how it basically worksā€¦ Because as I understood it you inhibit the blind channel, and it might be more interesting to lock the blind channel.

I suppose you would just change the inhibition action you use now, for the corresponding lock action.

Hello :slight_smile:
This appears to be as I suggested the differences between my option 1 and 2 might be.

As Vel345 has suggested, maybe using the lock feature would work better for you ?

Please let us know how you getting on.

Best wishes,

Stuart

I had the impression that your option 2, @MDAR, was locking an input channel; what Iā€™m saying is locking the blind channel. Which is more like an option 3?

1 Like

I was thinking about locking the output channel, but for some strange reason I wrote to lock the input channel.

That would explain the confusion. Sorry :persevere:

Goedemorgen,

3 jaar na datum kom ik even terug op bovenstaande configuratie.
Ik heb een blokkering van mijn screens opgezet, zodat ik mijn automatische up/down regeling (input via lux meter) van de screen kan blokkeren.
Nu heb ik deze blokkeringsfunctie op 4 verschillende schakelaars geconfigureerd: 4x idem dezelfde actie, zie foto hieronder.

Knipsel
Ik loop hierbij tegen een probleem op: van zodra ik de ā€˜blokkeringsfunctieā€™ heb geactiveerd via schakelaar X en ik tracht deze functie nadien te deactiveren via schakelaar Y (die exact dezelfde configuratie kent), dan reageert het systeem niet meer zoals het zou moeten. Het lijkt alsof er op dat moment 2 blokkeringen worden geactiveerd, in plaats van dat er een blokkering opgezet wordt via schakelaar X en een deblokkering via schakelaar Y. Hierdoor lijkt mijn hele screen-setup volledig in de war gestuurd.

iemand enig idee hoe ik dit kan oplossen?

Kan je dit even verder verduidelijken ajb? Wat gebeurt er dan juist? En wat zou er moeten gebeuren?

Met de functie die ik hierboven kopieerde, wil ik op bepaalde momenten van de dag mijn automatisch geregelde zonnescreens (input via een lux meter) onderdrukken. Van zodra ik functie 705 ā€˜activeerā€™ wordt de input van mijn lux meter onderdrukt en gaan de 6 screens niet automatisch naar boven of beneden, in functie van de zonnesterkte.
Ik had deze functie geprogrammeerd op 1 schakelaar en toen ging alles goed. Echter, ik heb diezelfde functie ook toegevoegd aan 3 andere schakelaars en vanaf dat moment gaat het mis: als ik mijn screens ā€˜onderdrukā€™ via schakelaar 1 en ik wil later op de dag de screens opnieuw ā€˜de-onderdrukkenā€™ via schakelaar 2, lukt dit niet zomaar. Het lijkt alsof de onderdrukking via schakelaar 1 niet zomaar teniet gedaan kan worden via een andere schakelaar. Terwijl ik wil gewoon exact dezelfde functies heb gekopieerd van de ene naar de andere schakelaar.

Is dit wat duidelijker voor je?

Dat is inderdaad duidelijker.
Je onderdrukt blijkbaar wel je screens, en niet de input van je luxmeter. Je zou beter de luxmeter onderdrukken, dan kan je de rolluiken nog manueel bedienen.
Waarop komt je luxmeter binnen?

Op ingangsmodule VMB7IN (channel 3)

Dan lijkt het mij de beste oplossing om het kanaal van de VMB7IN te vergrendelen en ontgrendelen, ipv het rolluik te onderdrukken. Dat kan via programmastappen en/of via drukknop.

Bedankt, zou je dit nog wat meer in detail kunnen verduidelijken aub? Want ik ben niet helemaal mee.
Thx!