Blijvende beweging en VMBPIRO

Hallo,

Ik heb een VMBPIRO die ingesteld staat als “lichtafhankelijke beweging”. Volgens de handleiding zou de aangestuurde lamp moeten blijven branden zolang er beweging is. Dit is echter niet het geval. Hij staat nu ingesteld als “herstartbare timer” op 10 sec. Echter na 10 seconden valt het licht uit en moet ik ongeveer 1-2 seconden wachten voor het terug aangaat. Ik loop heel de tijd op en af voor de sensor zodat ik zeker ben dat er beweging is. Ik heb ook al de andere instelling “beweging” geprobeerd met hetzelfde resultaat.
De “timeout” van de sensor instelling staat op “Moment/Volgen”.

Wat is er verkeerd?

Welke build (firmware) gebruik je? Vóór build 1612 was de timer firmware licht anders, wat misschien problemen kan opleveren.
Indien nodig kan je de firmware upgraden via Velbuslink:

• belangrijk: installeer de laatste Velbuslink!
  • rechtsklik op de VMBPIRO en kies “firmware upgraden”
    (in Velbuslink > 9.78, binnenkort beschikbaar, moet je eerst in service mode gaan door Ctrl+Shift+F10 te drukken en vervolgens de getoonde code omgekeerd in te voeren)

Indien dit het probleem niet oplost, kan je ook de actie anders instellen:

• zet de timeout van het sensorkanaal op bv. 10 seconden (de tijd gedurende dewelke de lamp minimaal aan moet blijven, of aan moet blijven na de laatste gedetecteerde beweging)
  • koppel het sensorkanaal aan het relais via actie “Moment (volgen)”

Heb gisteren de laatste versie van Velbuslink (9.80.0.8) gedownload en de upgrade van de module gedaan naar versie 1626. Het resultaat blijft hetzelfde.
Dit is de opstelling en config:

http://users.telenet.be/VerhoevenHerman/img/IMAG0875.jpg

in velbuslink:

http://users.telenet.be/VerhoevenHerman/img/instelling1.jpg

http://users.telenet.be/VerhoevenHerman/img/instelling2.jpg

Had de instelling ook naar optie 15 (herstartbare timer) gezet maar geen van beide geven een goed resultaat.
De uitschakelvertraging staat voorlopig op 10 sec om niet te lang te moeten wachten op het resultaat. Ik loop voortdurend rond in de nabijheid van de sensor om zeker te zijn dat er beweging blijft.
Wat is er nog verkeerd?

Volgens de upgrade optie is het niet nodig om een upgrade te doen van alle modules als er geen problemen zijn. (waarom zijn er dan upgrades gemaakt?)

Herman

Heb de instellingen gezet volgens de alternatieve methode:

• zet de timeout van het sensorkanaal op bv. 10 seconden (de tijd gedurende dewelke de lamp minimaal aan moet blijven, of aan moet blijven na de laatste gedetecteerde beweging)
  • koppel het sensorkanaal aan het relais via actie “Moment (volgen)”

Op die manier werkt het wel, dank u voor de oplossing.
Maar dan denk ik dat ik het principe van “Moment/volgen” niet goed begrijp. Ik dacht dat bij deze setting het contact gesloten wordt als er beweging is en dit contact blijft gesloten zolang er beweging vastgesteld wordt, onafhankelijk van het feit dat er op dat ogenblik licht is en dus de “verlichtingssensor” zou kunnen misleid worden.
Op de gang boven heb ik een gelijkaardige schakeling via een VMBPIRPM en daar heb ik hetzelfde probleem, alleen valt het minder op omdat de tijd dat de verlichting brand veel langer is. Ik zal ze ook eens op deze manier sturen om het verschil te zien.
Laat het resultaat nog weten.

Herman