Dimmen, vorige dimstand bij kort drukken

Hallo, ik heb 1 ledstripmodule met 3 led lampen en 1 VMB8DC+Dim drivermodule.

Ik kan programmagroep 202 actief gebruiken, maar mijn dimlampen onthouden niet altijd hun laatste instellingen.

Als ik naar een programmavoorbeeld van een andere, zeer oude installatie kijk, lijkt VMB4DC-programmagroep 203 actief te zijn en kan ik die gebruiken.

eerste 2 fotos is oude installatie

waarom programmagroep 203 is niet opgenomen in nieuwe installaties ?

Kan iemand mij hiermee helpen? Alvast bedankt.

We bekijken het even en laten binnenkort iets weten.

2 Likes

De optie zit nu onder actie 202, waarbij je het Doelniveau op laatste active waarde kan zetten.

3 Likes

Hallo beste Velbus mensen,

Geen idee of dit probleem opgelost is bij “nmnoztrk” maar ik zit met juist hetzelfde probleem met een VMB4LEDPWM-20 module. Ongeacht de waarde van parameter “Target level” de ledstrip gaat altijd naar full light bij kort indrukken. Het volledig verhaal hier: KLIK
Dus, bedankt voor een verduidelijking.
met vriendelijke groet

Hi
Ik upload een screenshot, ik hoop dat het helpt.

Ik zal het binnenkort op mijn eigen systeem testen; het zou normaal moeten werken.

Dank u wel voor uw antwoord!

Inderdaad, ik heb het zo geconfigureerd, maar neen, het wil niet werken, altijd volle lichtsterkte bij de volgende korte druk op de knop.

Bijkomend vraagje: gaat het bij u ook om een VMB4LEDPWM-20 module?
Want dat zou ook nog wel eens een verschil kunnen maken… …

Dus ben ik wel héééél benieuwd naar het antwoord van @VEL524 of iemand anders binnen Velbus.

Ik heb ook een draad lopen op de UK forum omdat ik uw draad pas daarna gevonden heb.

en toen was het stil :sleepy_face:

Ik ben nu bezig on field. Straks zal ik kijken van systemen van klanten. Normal gezien onze module led strip module. Geen rlyd of ryno module. Zeker led drive sturing module.

Hoi @mcs51 we hebben jouw setup hier even getest:

• Opstelling VMB4LEDPWM-20 met 4 aparte LED strips.
  • Aansturing vanuit VMBELO paneel met 4 knoppen (knop per LED strip)
  • Actie 202: Dim at long press, toggle at short press

Scenario: initieel kanaal dimmen naar 35% (door te blijven duwen op een knop).
Kort drukken op de knop zet het dimkanaal zacht uit. Nog eens kort drukken brengt het dimkanaal zacht terug naar het vorige niveau (35%).

We kunnen enkel bevestigen dat deze functionaliteit werkt zoals voorzien.
Mocht dit bij jou niet werken, enkele zaken om te controleren:

1. Zijn je 24VDC voeding en LED strips correct aangesloten op de VMB4LEDPWM-20?

Controleer hierbij zeker dat je 24VDC op DC+ zit en je LEDstrips correct zijn aangesloten (- op LED strip -, + op LED strip +). De VMB4LEDPWM-20 module werkt met gedeelde 24VDC (+) en schakelt op de - (1-, 2-, 3-, 4-).

2. Heeft de VMB4LEDPWM-20 module de laatste firmware gekregen (2615)
Firmware updaten bij Velbus is enkel nodig als Velbuslink aangeeft dat het een kritieke update is, of als je (zoals in dit geval) merkt dat iets niet helemaal naar behoren werkt. Dus best even updaten.

Hopelijk is dit hiermee bij jou ook opgelost.

Hallo, dank u wel voor dit antwoord!

Ik heb de firmware van de modules nagezien, alle 3 zijn ze 2523, dus een Firmeware update gestart en ik kreeg dit venster te zien

Bij te werken naar 2539 en u spreekt van 2615 :exclamation_question_mark:

Niet getreurd, toch maar gestart en zal een uurke bezig zijn… … …
Ik hou jullie op de hoogte.

met vriendelijke groet
Alain

TOP :clap:
alle drie de modules werken nu zoals ingesteld !
Dank u wel.

Misschien een woordje uitleg rond firmeware nummer 2615 (wat u aangaf) en 2539 (wat ik te zien kreeg in VelbusLink).

met vriendelijke groet
Alain

Dag @mcs51 ,

Fijn te horen dat je installatie na de firmware update naar behoren werkt.
De firmware 2615 voor de VMB4LEDPWM-20 module is geĂŻntroduceerd op 21/04/2026 vanaf Velbuslink 11.10.2.4.

In de changelog staat geen expliciete vermelding wat er aangepast is in de firmware 2615 én de update is niet verplicht, waardoor het vermoedelijk gaat over een minimale (veelal interne) aanpassing.

We raden wel steeds aan om firmware updates (als je ze dan toch doet) steeds met de meest recente versie van Velbuslink uit te voeren, dan heb je meteen de allerlaatste updates.

U kent uw product :smiley:

Inderdaad na update Velbuslink nu ook de optionele 2615 te zien.
Heb het dus NIET gedaan omwille van optioneel.

Hopelijk werkt het ondertussen ook voor nmnoztrk… …

met vriendelijke groet
Alain