Hörman garagepoort aansturen

Hallo,

Wij hebben een ProMatic motor van Hörman en willen deze graag via Velbus aansturen. Is dit mogelijk met de rolluikmodule van Velbus? Of kan dit via een1-kanaals relaismodule met potentiaalvrij wisselcontact?

In de handleiding van de Promatic motor staat genoteerd: aansluiten externe schakelaars; één of meerdere schakelaars met sluitercontacten (potentiaalvrij), kunnen parallel worden aangesloten.

.

Heeft iemand dit al uitgevoerd?
Hoe moet dit dan aangesloten worden?

Merci.

Hallo,
het hangt er allemaal een beetje van af wat je wil bereiken. Indien je eenvoudig weg wil dat je via een schakelaar in huis de poort open of dicht wil doen ongeacht dat je weet welke richting de poort uit gaat, dan zeg ik, inderdaad 1 relaiscontact (potentiaalvrij) van een (eenkanaals) relaismodule volstaat om parallel aan de eventueel reeds bestaande knoppen te hangen. Je kan dan een schakelaar op de bus programmeren die er voor zorgt dat bij een puls de poort open gaat, de volgende toe, volgende terug open etc etc.

Wil je echter het wat uitgebreider dan kan je opteren om een UAP1 module te installeren. Hier heb je dan meerdere in en ook uitgangen die je kan instellen wat er met de poort moet gebeuren. bv. 1 ingang stuurt de poort toe, een andere ingang toe, een andere doet het licht aan of zorgt voor een vast (verluchtings)opening. Ook kan je dan er voor zorgen dat je terugmelding krijgt van de poort, staat deze volledig toe, volledig open, tussenin, draait de motor, of is het licht aan. Deze kan je dan terugsturen naar de bus om hier bv een oledmodule mee aan te sturen of andere lichten in de garage het licht van de poortmotor te laten volgen.

Ikzelf heb voor de laatste oplossing gekozen, er zijn natuurlijk vele andere mogelijkheden, maar ik vrees dat deze het er zeker niet eenvoudig (wel uitgebreider) maken en soms zelf goedkoper, maar dan moet je veel kennis hebben en bv. motor durven uit elkaar te halen (gezien de originele vraag heb ik een vermoeden dat dat niet aan de orde gaat zijn).

1 Like

Dag Jeroen,

Bedankt voor je uitleg.
Welke motor heb jij van Hörmann?
Bij het opzoeken van de UAP1 module kwam ik op onderstaande site terecht en daar stond de Promatic niet bij vermeld (deze hebben wij):

Dag Jolle,

Ikzelf heb ook een poort, geen Hörmann, aangesloten. Het is een gelijkaardig schema, dus zou perfect moeten werken met een relais uitgang.
Deze relais uitgang stuur ik aan via een old-school schakelaar in de garage en ook vanuit mijn velbus bedieningspaneel binnenshuis. Je kan hier eender wat mee doen als je wil.
Het lijkt me in eerste instantie dan ook niet perse nodig om 80€ uit te geven. Test het gewoon eerst met een relais contact (als je er nog ergens eentje vrij hebt bijvoorbeeld).

Kwestie van aansluiting:
Gewoon de 2 contacten van je relais aansluiten op die “+” en “-”.